Před dinosaury byl život na Zemi, malí plazi kteří byli též naši předchůdci. První plazi, hmyz, dravci a ostatní. Poté se vyvinuli DINOSAUŘI. Jejich doba byla krutá, nezpoutaná a divoká.

Unikátní stopa dinosaura v ČR!

31. března 2011 v 18:58 |  Zajímavosti
Dnes ( 31.3.2011 ) byla ve Východních Čechách objevena unikátní stopa dinosaura!

Více než dvě stě milionů let starou stopu dinosaura objevil v horninách odborník Radek Mikuláš z Geologického ústavu Akademie věd.
Mikuláš objevil 210 milionů let starou stopu "českého" dinosaura skupiny Anomoepus v pískovci z lomu U devíti křížů nedaleko Červeného Kostelce ve východních Čechách. Kamenný blok s otiskem vypátral v botanické zahradě v Praze Troji.

První nález otisku nohy dinosaura stejné skupiny vědecky popsal geolog Jaroslav Zajíc z Geologického ústavu Akademie věd v roce 1998. Objeven byl v pískovci z téhož lomu.

"Bylo zřejmé, že kde je jedna stopa, mohou být další," uvedl Mikuláš, který se s nadsázkou označil za jediného geologického stopaře v Česku. Navštěvoval proto veřejná místa vydlážděná pískovcovými deskami z lomu U devíti křížů. Nalezl sice stop více, ale jen objev v botanické zahradě byl nepochybný. Potvrdili to dva odborníci z Ústavu geologie a paleontologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy Martin Mazuch a Martin Košťák.

Dinosaurus vypadal jako přerostlý krocan

Délka nalezené stopy je 20,5 centimetru a šířka 20 centimetrů. Z toho Mazuch s Košťákem odhadují, že byl dinosaurus dlouhý 252 centimetrů, vysoký v kohoutku 88 centimetrů a vážil do 20 kilogramů, takže vzrůstem odpovídal většímu krocanovi.
Dinosaurus
Stopa dinosaura. Ilustrační foto. Originál si mohou návštěvníci prohlédnout v botanické zahradě v Troji 23. dubna.

Stopy po dinosaurech se podle Mikuláše nejblíže českému území vyskytují v polském Slezsku. Vůbec první nález kosterního pozůstatku dinosaura z českého území pochází podle paleontologů z roku 2003 z Kutnohorska. Byla to stehenní kost se stopami po žraločích zubech.

V dalších letech se našly ve stejných místech další úlomky dinosauřích kostí. Ani Mikuláš své pátrání po dinosauřích stopách nevzdává. Jeho kolegové naznačili, že je už na obzoru další objev.

Pískovcový blok s otiskem dinosauří stopy vědci veřejnosti představí v botanické zahradě v Troji 23. dubna. Poté se stane součástí stálé expozice Chlupáčova muzea na Přírodovědecké fakultě UK na Albertově. Otevřeno je každou středu od 10:00 do 17:00. Příležitostí k prohlídce muzea i unikátního nálezu bude také 11. června Pražská muzejní noc.
zdroj: TN.CZ
Dinosaurus

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články